Tuesday, March 6, 2007

صحيح القرد في عين امه غزال

كل يوم بيمر عليا بتأكد من صحة المقولة الشعبية الأثيرة دي القرد في عين امه غزال
هو صحيح انا مش قرد اوي بس برده مش غزال ...اكتشفت ان ماما بالرغم اني عايشه معاها 24 سنه لسه لحد دلوقتي مش عرافاني كويس و شيفاني غزال بالرغم من جميع حركاتي القرداتيه لإقناعها بغير كدا إلا انها مصممه..حبيبتي يا مامتي دايما رافعة معنوياتي بس المره دي وسعت منها يلا بقى قلب الأم .
بعد حدث مش ظريف كدا حصلي مؤخرا تاني يوم الصبح من حصوله لقيت مامتي حبيبتي و صديقة عمري كاتبالي الكلام دا, كل الي قدرت اعمله اني اعيط , معقول يا ماما انتي شايفاني كدا !!! عارفه ان كل حد شايف و لاده احسن حد في الدنيا بس بجد انا بستمتع بالشعور دا اني عارفه ماما بتحبني قدايه و عارفه انا بمثل ايه في حياتي ... ربنا مايحرمنيش منك يا حبيبتي .
و برغم محاولاتي المستميته اني اخليها ترجع في كلامها اوانها تقول دا كلام مجامله لرفع روحي المعدنية المدمرة فقرقرت الاستسلام و قلت خلاص ماشيها يا بنتي غزال غزال ,, الصيت و لا الغنى برده *
من اليوم دا و انا قرقرت اني اعوض شحنة الحب و العواطف الي جوايا فيها ,هيا اولى برده
أصل سألت نفسي هو احنا ليه مش بنعبر للناس الي بنحبهم عن الجوانا بكلمة بحبك على طول زي ما بيحصل مع الخطيب او الزوج او الحبيب هي الناس دي برده مش ناس بنحبها و تحبنا و يمكن بتحبنا اكتر كمان و ليه دايما ما بنبذلش مجهود لتوضيح دا زي ما بيحصل في علاقات الحب التانية , هل عشان دي امور مسلم بيها و الأم معروف انها بتحب بنتها و العكس , و مش محتاجين نعمل الحاجات الصغيره دي عشان نقول بحبك بكل الطرق ؟؟
مش عارفه بس زمان كنت بحسها تقيله قوي بالرغم اني كنت هموت و قول لماما بحبك او اروح و احضنها بس مش عارفه ليه دايما كنت بتكسف اعمل كدا مع ان مافيش حدود بيني و بينها و كنت دايما بأجل دا اقول مره تانيه , ماهي اكيد عارفه اني بحبها
بس قررت بعد الحدث الي حصلي في حياتي انها احق واحده بكلمة بحبك دي كل شوية
ماما بحبــــــــــــــــــــــك

وel monkey fi 3in his mother 3`azal الان مع اثبات صحة المثل الشعبي العظيم

من يستحقك...؟؟
فعلى شرفتك حبيبتي تنتظر العصافير و الفراشات كل صباح
تأخذ كلمة السر منك و تنطلق لتنشر الفرحة و الأوان و البهجة في الفضاء
وقطرات الندى
تنتظر.. لترطب الأوراق الجافة إلا بعد أن تختلط بعطر أنفاسك
و ريشة الألوان
تنتظر عند كل غروب لمساتك لتلون السماء و الزهور و الجبال و الوديان و تعطي اللون الذهبي للنجوم
من يستحقك...؟
و القمر في السماء ياخذ من ضياء و جهك حتى يضيء
و النسمات خلف أوراق الشجر تنتظر طلتك يا حبيبة فتدور و تدور في انحاء الفضاء
و ماء النهر
ينتظر ابتسامتك لينساب لينشر الخير في الوديان
قولي من يستحقك يا صغيرتي
سوى فارس مازال موجود في رحم الايام
فارس يعرف لغة النهر و الزهر و الألوان

2 comments:

Lobna Ahmed Nour said...

بجد شيء جميل اوي

ربنا يخليكوا لبعض

انا كان نفسي فعلا اقول لامي بحبك

بحبك اوي يا ماما

Rosa said...

unique
و يخليكي لكل الي بتحبيهم يا رب
و اكيد ماماتك هيا كمان بتحبك قوي
:)