Thursday, May 17, 2007

......عمو بتاع الـ



كنت مسافره انا وماما و راجعين بعد يوم حافل من اللف و الشراء , انا الي كنت مسؤله عن حركة الشراء اليوم دا ,(ماما بتعملي تدريب صيفي في التدبير المنزلي ال يعني , حبه كدا ثقه في النفس), المهم واحنا بنشتري بما اني خبره جامده طبعا في الأمور الماليه التنظيميه كنا كل مانشتري حاجه اروح مطلعه فلوس مجمده من جوه الشنطه والباقي الي اخده احطه في سوستة الشنطه من بره واجي اشتري حاجه تانيه مدورش في الباقي الي معايا اذا كان يكفي و لا لأ و اخد فلوس مجمده جديده من جوه الشنطة و هكذا اتراكمت فكه كتير خمسات وجنيهات وخمسينات قرش و ربع جنيهات عملو كدا باكو من الفكه الي تطمع الناس فينا على شكل اسطوانه فلوس كبيره , لحد ما السوسته كانت خلاص هتنفجر ,المهم بقا كان معانا شنط كتير و لخمه , وبعد كدا ركبنا ميكروباس الوسيله الوحيده الي ممكن تجيبنا من المكان دا و جايه اطلع الفلوس لا قيت السوسته مفتوحه و الاسطوانه اختفت و باقي فكه بسيطه.... ماختش في بالي قلت اكيد حطتهم جوا الشنطه .... ماهو حبه برا وحبه جوا و هيصه بقا ,و دفعت الاجره وخلاص

كنت قاعده انا جنب الشباك.... اه مانا عيله بقا و احب و احنا مسافرين اعد جنب الشباك عشان اتفرج على الطريق اه ماليش دعوة لازم ا قعد جنب الشباك , وماما جنبي في النص , بعدين جه عمو كدا شكله واحد بسيط لا بس جلابيه زرقاء و ماسك كرتونه في ايده, و الامن خلاص مستتب و العربيه انطلقت بسم الله مجراها و مرساها .... و اذ فجاءتا و بدون سابق انظار لاقيت ماما بتلزق فيا اكتر و بتفعصني في الشباك ,.... انا صحيح بحب اقعد جنب الشباك انما مابحبش اتفعص فيه يا ماما و نتوحد مثل هذا التوحد , وكل علامات الذعر و الخوف و القرف على وشها ولاقيت ماما عايزه تخلع رقبتها من جسمها و تنط بره الشباك بأي طريقه .....في ايه يا ماما؟؟؟ مالك يا حبيبيتي ؟؟..... ,لاقيت عمو بتاع الجلابيه بيقلها ماتخفيش ... خايفه من ايه دي مخلوقات نضيفه قوي والعيال بيحبوها .... ,انا قلت معاه
عصافير و لا على اكبر تقدير معاه كتاكيت بس مؤدبه مابطلعش صوت .... رحت باصه بقا اشوف مامتي قرفانه من ايه قوي كدا و بتفعصني في الازاز بسببه ,لاقيت ورق اخضر كتير كدا زي ورق العنب .... استغربت من ماما قوي هو يعني انتي صحيح بتتقرفي من حاجات كتير بس محصلتش ورق الشجر يعني ولسه انا مندمجه في افكاري الهجوميه الاستنكاريه على ماما لاقيته بيقولها دا بيطلع احسن انواع الحرير في العالم .....وعمال يفضي من كرتونه لكرتونه وماما ياعيني هيغمى عليها ,و انا بقى ,حرير ؟؟؟ عالم؟انقى انواع؟؟ورق شجر ؟ يعيني دا الراجل هنج خالص حرير ايه الي من ورق الش...ولسه بكمل لاقيته ماسكها في ايده ,بيضا ومكلبظه و عمال تلعب و تتلوى كدا بين اديه ,عااااااااااااااااااااااا اهيء اهيء اهيء ,ياعيني ياماما ,ايه يا عمو دا حرام عليك ,وهو بقا ماتتقرفوش ماتتقرفوش خلينا نبيع للعيال,عيال مين انا عايزه انزللللللللللللللل ماليش دعووووووووووووووه وقف الميكربواس يا عم , بس هيه انا بعيد... ماما هي
الجنبه اءاءا و ماما لاءا..... الحمد لله تمت المهمه بنجاح والميكروباس وصل بالسلامه لأرض الوطن ولاقيت ماما صاروخ ارض جو في
الشارع على مسافة اتنين ميل من موقع الجريمة , وانا استجمعت كل قوايا الرياضيه وفريره وراها و في لحظات كنا عدينا الشارع و ماما الي بتقعد تدوخني على مانعدي الطريق دا ونفضل نعمل مناورات عشان نعدي الطريق و افضل اتحايل عليها طب يلا بعد العربيه طب بسرع طب دي لسه بعيده ..دا حتى لو عربيه لسه على بعد ميل قدام تفضل مستناياه لحد ما تعدي و لحد ما كل العربيات الي نفسها تعدي تعدي ,فنعدي ,والطريق يبقى فاضييييي وخلي بالك يا روزا خلي بالك دول ماجنين شوفي دا بيجري ازاي شوفي دا مش باصص قدامه يا ماما ماتخافيـــــــــــــش ,لاقيتها فريريه هناك, النااحية التانيه من الطريق لا همها مجانين ولا مش بصيين وخلاص بقا في الامان ومروحين بقا البيت ,لاقيت واحد من ورانا انتي يا بنتي ... يا بنتي ... انتي يا اموره ....,ها واخدنلي بالكوا من اموره دي انا طبعا ,بنبص ورانا لاقينا عمو بتاع دود القز الي بالجلبيه الزرقا ورانا ,ماما كانت هتعيط ,وقبل ما بقا0 اظهرلها المواقف الدافعيه بتاعتي بقا واقله حرام تخوفها اكتر من كدا ,اكيد مش هنشتري دود قز عشان لانا
عيله من العيال الي هيشتروا قز ولوانا عيله مامتي بتخاف وكمان مش ناويه استثمر فلوسي في تجارة الحرير اوكي ؟؟!!! ,و قبل بقا مانطلق لاقيته بيقول انتوا ضايع منكوا حاجه؟؟ قلتلوا حاجة ايه ,اكيد مش دود يعني .و بصيت على شنطي لا انا اصلا كنت متبته فيهم عشان لو دوده حبت تنط كدا ولا كدا كتغير او جر رجل ماتلاقيش مكان تدخل فيه في شنطي , ويسرعه افتكرت لفت الفلوس الي افتكرت اني عنتها جوا الشنطه ,اه طبعا امال ايه دا انا واعيه جدا واعجبكم .... قلتله ااه .. اه.. فلوس ,قالي كام ,قلتله لفه كدا جنيهات في خمسات كوم على بعضه ,قالي خدي يا بنتي انا قلت انتو الي كونتوا قاعدين هنا فا كيد بتاعتكوبس جريتو بسرعه و راح مادد ايده مديهوملي و مشي ...... وانا زي الهبله من المفاجاه مش مصدقه .... يااه يا عمو ياه هو لسه في ناس عندها الاخلاق و العفه دي ؟ كان عنده الف مبرر و مبرر انه ياخدهم ويشمي و خصوصا اننا مشينا بسرعه وهو كان قاعد يلم في حاجته يااه يا عمو دا انت بتبيع دود قز في الشارع للعيال ,الي مهما بعت منه مش هيطلعوا حاجه في الفلوس الي انت لاقيتها دي و ماحدش كان هيلومك .... كنت عايزه اجري و اسلم عليه جامد قوي اقله انت راجل محترم و الايد الي انا كنت مقروفه منها من شويه دي ,ايد عفيفه الله ورسوله بيحبوها ,كنت عايزه اقله لا خدهم خليهم ,بس قلت لا دا راجل عفيف واكيد عنده عفت نفس ,جريت وراه مشوار طويل كان بيمشي بسرعه ونادي و يا عمو يا عمو وطبعا مش سامعني اذا كنت لما بتكلم في البيت عادي مش بيسموعني .مابلك وانا في الشارع انسي , فاضطريت افضل اجري وراه لحد ماهو وقف تقريبا المكان الي هيبيع ,ورحت مدايله جزء من الفلوس الي لاقاها قالي ايه دا ....عيب يا بنتي... هي الامانه بقيت ليها تمن ولا ايه قلتله لا دا حقك الي بيلاقي حاجه بياخد 10 في الميه منها ودا حقك قالي لاااااا كان نفسي اديهاله كلها بس قلت لا انا مش هجرحه ,
رحت حطاها في جيب الجلبيه بتاعته و جريت ومعرفش يتصرف عشان الكراتين ,صحيح كانت عربيه هتخبطني و انا بجري منه عشان مايرجعش الفلوس بس ولا يهمني , بعدها قالي طب براحه حاسبي العربيه .كنت عايزه اقله فداك يا عموانت راجل شريف و محترم

بس برده مش هشتري دود القز ماليش دعوه بقا

37 comments:

gogo we bas said...

ههههههههههههه

طب والله مش مقرف قوى كده..انا كده هزعل انتى بتلعبى فى ارضى ملهم الحشرات يعنى؟؟؟دول حتى مش مقرفين خااااااالص (اهئ اهئ اهئ)

بس كويس موضوع التدريب الصيفى ده..لأ وواضح انك طالبة ممتازة

بس ليه سؤال..انت ليه ماقولتيش عن نتيجة التدريب يعنى رد فعل مامتك فى البيت؟؟؟شكلك مكسوفة تقولى.. واضح كده انه........امتياز طبعا

ربنا يعين مامتك عليكى

Anonymous said...

ههههههههههههههه
عسل يا روزا
بس تصدقى انى بافرح اوى لما اشوف او اسمع عن الناس دى .. الى مهما احتاجو ميمدوش ايدهم ابدا لو هيموتو..والغريبه ان الى دايما تطلع منهم العيبه هما الناس الى مش محتاجين والى من كتر فلوسهم يقولوا كمان
مش عارفه ايه الحكمه فى ده بس ده فعلا بيحصل
بس بوست حلو اوى
سلامى
:)

Rosa said...

gogo we bas
انا اقدر يا فندم داانا حتى لما جيت اوصفهن قلت بيضا و مكلبزه و بتلعب ,دي قمر
:D
هااه ؟نتايج التدريب الصيفي؟؟
اه اه طبعا امتياز عندك شك ؟؟
ماهي الفلوس رجعت تاني
وبعدين دل لنل كنت بعمل اختبار البيضه بس لعمو دا عشان يديني الالهام اني اكتب بوست
:D
و بالنسبه لماما الصرحه الصراحه يعني ,قدرت الوقف واول ما دخلت البيت راحت قيلالي لا فالحه يا اختي
:D
ومرسي يا جميل
ومرسي على الكومنت التاني بجد مش عارفه اقلك ايه
بس مرسي بجد
ودايما نوريني بليــــــــز
تحياتي
:)

Rosa said...

صاحب البوابة
جزاك الله خيرا

Rosa said...

صاحب البوابة
جزاك الله خيرا

Rosa said...

shayma
مرسي يا شيماء
عندك حق والله انا كمان بفرح قوي عشان كدا لما جت الفرصه جيت حكيتها على طول
وعندك حق الي مش محتاج بيكنز اكتر و همه على الفلوس اكتر
الي منرفزني اكتر اننا بقينا خلاص نفرح بافعل المفرود انه طبيعي وان اي حد يعمله ,للاسف الموازين اختلت
بس دايما منوراني يا شوشو
تحياتي
:)

Rosa said...

شريف
لا والله كنت صاحيه
وبعدين دي قصه حقيقه
حدث بالفعل
واحضر هرد على الاسئله الغلسه يا سلام عنيا
ج1 كنت مسافره الى هناك
ج2 نوعها عربيه شريره اكيد
ج3 والله هوا كان مبلغ عشان كنا ريحين نشتري حاجات
ج4 اسطوانه ورقيه تحتوي فلوس
ملحوظه ,اعد قراءة النص مرة اخرى
تحياتي
ومستنيه المسروقات

Eric Matt said...


انا محبش أمسكهم خالص ياي

بس أحب أتفرج عليهم :P

ربنا يبارك فيه الراجل ده ويحميه و يوفقه و يكرمه

وانت جدعة والله انك مسيبتيهوش غير لما كافئتيه عشان يتشجع صحيح هو أمين من نفسه بس ولو التشجيع مهم برضو

جزاك الله خيرا

تحياتي لك من ماناساس البلد

shermen said...

ههههههههه
ماله دود القز
ده جميل والله
كنت بربيه وأنا صغيره
حتى كان بيموت ف الآخر
ومش بيطلع حرير
------------------
عندي ليكي تاج تعالي شوفيه

Anonymous said...

ها انا جيت
يا ربي ايه اللي حصلي بس كنت اول واحد في الصف يالا بقا
قلتيلي بقا حضرتك دودة مين
يا ساتر يا رب
وبعدين تعالي عملالي فيها معاكي فلوس ومجمد مجمد مالها الفكة يعني قال مدبرة قال مشكفاية المطبخ .....ها اقول عل الكوارث ههههههههههههههههههههههههه
بس بجد شريف هو عمو بتاع البتاع....
الاخت اسمها ايه ...ههههههههه

تحياتي يا جميل
انا مين .....عروستي
ههههههههههههههههه

Rosa said...

the groom
ولا انا والله يا جروم
فعلا انا قلت لازم ياخد الفلوس اولا عشان بجد دي حقه
ثانيا فعلا عشان يتشجع
ربنا يخلي امثاله ويرزقهم يا رب
تحياتي لكل اهل ماناساس البلد

Rosa said...

shermen
ماليش دعوه يا شوشو دي ماما الي مقروفه
انا براءه
:D
بس الموفاءجه
ومرسي على التاااج اول تاج ليا
:D
دايما منوراني
:)

Rosa said...

انا اسمي مكتوب
الظاهر ان موضوع الاسم دا عملك قلق يا .....
شوفت بقا كانت دايما المقدمه طاهراويه لكن نعمل ايه بقا في الاهمال
زعلانه منك
:(
يلا ولا يهمك المهم تيجي وخلاص بس اوعى الموضوع يتطور مش الاقيك تيجي تنورني تاني
ها ؟فضايح؟مطبخ؟
لا الطيب احسن
دي كلها حاجات للداعيه بس
انت مين انت مين؟؟
انت الملامين؟ صح
دايما منورنييييييي يا طاهر
:)

Anonymous said...

جميل يا روزا
اول مرة ازورك لكن جميل انك تذكري الحكاية الجميلة دي هنا
والاجمل انك اصريت تكافئ الراجل على امانته ده اعتراف بالجميل وتقدير لامانته ورزق حلال له
الدنيا لسة بخير
يالله شدي حيلك في التدريب
وابقى حطي الفلوس جوة الشنطة

Rosa said...

لحظة
اول مرة تنوريني فعلا و يا رب ماتكون الاخيرة
:)
ادعيلي بقا في موضوع التدريب احسن بايني فاشله
حاضر هبقا اخليهم جوا الشنطة
:$

أحمد سلامــة said...

طب يا روزا برضو معندكيش حق
كنتي اشتريتي ولو دودتين واحد ولد وواحده بنت كده عشان مش تكسفي عمو كده
بس برضو برافو عليكي اوي انك اصريتي تديلة فلوس عشان هو كمان يتاكد ان في ناس تستاهل الأمانه
بصراحه بقى لو كان الموقف ده حصلي كنت ضربت صحوبية معاه وعملت معاه ريبورتاج وصورته وعملتله دعايا مجانية كمان
:)

Rosa said...

شريف
لا طبعا رخم على راحتك المدونه مدونتك ,واكيد هرخم في اقرب فرصه ممكنه
:D
تحياتي

Rosa said...

احمد سلامه
والله عندك حق يا احمد
بس نعمل ايه في ماما المرعوبه
بس اوعدك ادور عليه تاني و اعمل الريبورتاج انا لسه فاكره شكله
منورني في مدونتي المتواضعه
تحياتي
:)

محمد العدوي said...

هههههههههه
هي قلبت دراما في الآخر ليه . وعمو مش راضي وحياة ربنا تاخد يا عمو . والنبي ما تكسفني .
نعيط احنا يعني ..


حكى لي ابي انها كانت هوايته تربية دود القز . بس أنا مجربتهاش .
اختلاف أجيال بقى .


كل كومة فلوس وأنت طيبة . قال بطلع من المجمد قال .. بطلت اعمل الحركة دي لأمرين الأأول أن الكومة دي بتضايق جيب البنطلون والأمر التاني أنه المجمد عملة عزيزة ..

و نورتك .

micheal said...

ههههههههههههه...قصه جميله و غريبه في الوقت نفسه بس و الله بتدي الواحد أمال أن لسه فيه حاجات كويسه
تحياتي لكي

Rosa said...

محمد العدوي
اكيد لازم تقلب دراما معايا ,مش روزا بتتعامل مع الحياه
:]
وانت طيب يا رب,يلا محدش بيتعلم بالساهل
محدثة ادارة فلوس بقا نعمل ايه
:D
واكيد نورتني
:)

Rosa said...

maichel
انا فعلا اصرت اكتبها عشان موضوع الامل في الحاجات الكويسه دي
يا رب تنورني دايما
:)

قصاقيص said...

بالرغم من ان البوست من اوله قنبلة كوميديا لكن عجبتني اوي المشاهد التراجيدي اللي في الاخر دي
وكالعاده طبعا وببراعه قدرتي تنهي البوست من نفس جنسية بدايته
بخفه دم وطفولية جميله وشفافه
تحياتي ليك ياصاحبة الاحساس الرقيق

Rosa said...

قصاقيص
وحشتيني وحشتيني وحشتينــــــــــي
يا يا مي ماتعرفيش بفرح اد ايه لماالاقي كومنت منك
بجد بفرح قوي
ومرسي بجد على الكلام الجميل الي قلتيه
يا جامعه البنت دي دايما رافعه معنوياتي
مرسي يا جميل
تحياتيييي
:)

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

هههههههههه

حلوة اوى يا روز

وكويس انك بتدربى ...دة شئ ممتاز

ضحكتينى جداا

Rosa said...

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:.
طبعا اهم حاجه التدريب امال قاعده العب ولا ايه
:D
مبسوطه انها عجبتك
دايما منورني
:)

حقى اهرتل said...

انا كنت من غير الصحاب صاحب قلق
وكنت عايش ف الحياه ع المفترق
مين اللى قال انك هتقدر تنتفض
من غير ما حد يشد ايدك م الغرق

Rosa said...

حقي اهرتل
كلمات جميله معناها اجمل
تحياتي
:)

كراكيب عادل said...

تعرفي انا الناس دول يمكن في الحياة والثقافة مياخدوش درجات كتير زي ناس كتير

بس طيبتهم بتديهم اعلي الدرجات عند ربنا

انا بحب الناس دي جداا

وبعدين دود القز دة فعلا ناس كتير بتربية ومش بيخوف قوي

انا كانت هوايتي وانا صغير اصتاد عقارب

ههههههههههههه

Rosa said...

كراكيب عادل
عقارب يا عادل؟؟!!!عقارب
لا دود القز ارحم
:D
عندك حق يا عادل انا اؤمن تماما ان الايمان والدين الحقيقي هو في المعممالات اليوميه للمسلم بعيد عن اي ظواهر دينيه
الدين المعامله فعلا
تحياتي
:)

Hannoda said...

طب و الله العظيم إنت رسمتيلي إبتسامة عريضة جدا بحكايتك ده

بغض النظر عن خفة الدم اللي مليانة في البوست .. لكن خلتيني أتفرج على صور واحشاني قوي

السوق.. و الميكرباص وشباكه.. و دود القز.. وتعدية الشوارع
ياااه يا روزا

كإنك أخدتيني مصر و رجّعتيني

على فكرة دوده القز ده مخلوق جميل جدا وأنا بموووت فيه.. جرّبي تشتريها و تتفرّجي على الشغل اللي بتشتغله طول الوقت فغزل الحرير لحد ما تعمل شرنقة تفضل حابسة نفسها فيها لحد ما تخرج منها فراشة

أما عموه ده .. أنا حبيته قوي و تقربا عرفت أشوف ملامحه كويس و أسمع صوته و أشوف عرةق ايده اللي ماسكة الدود.. وأحس بنظافة قلبه

وطبعا حاسة بفخر كبير بيه

تحياتي

Rosa said...

hannodaaaaa
هييه هيه هنودا جت
على فكرة كنت بكتب البوست وانتي في بالي
قلت اهو عمو دا من سلسلة المصريين الي هنودا ممكن تفرح بيهم
و مبسوطه اوي اوي اوي اني رسمت البسمة دي على وشك يا رب دايما يا رب
و مبسوطه اكتر اني رعتك لذكريات جميله بتحبيها
:)
كدا هتخليني ارجع في كلامي و اروح اشتري دود قز على فكره
:)
انت عارفه ..زكومنتك دا خلاني افكر في حاجات كتير يعني الحاجات البسيطه الي يمكن بتمر عليا في اليوم حتى تعدية الشارع ممكن تكون ذكرى جميله او شوق جميل لحد مع انها حاجه روتينيه بس لما افقدها ممكن احس بطعمها و حالوتها زي مانتي افتكرتي
تحياتي يا جميل
:)

Rosa said...

بس يا هنوده في مشكله انا لو جبتها ماما هتدرودني انا و الدوده و اروح ادور على عمو بتاع الدود اشتغل صبي دود قز و تيجي و احده هيا و مامتها اقعد جنبهم و يتقرفوا مني و يضيع منهم فلوس و اجري اديهلهم و انا تاثرا بوقف معلمي بتاع دود القز اجري ادهلهم و يدولي العشره في الميه بتوعي (بس يا رب يضيعو بتاع 100000 جنيه المره دي
:D

Anonymous said...

على فكرة بس , الدود ده مش حاجة وحشة خالص , والله ده جميل جدا
بس سيبك بقى من الدود وبتاع
القصة جميلة ما شاء الله
واحلى ما فيها .. الواقعية

Rosa said...

هنا الجنه
بصراحة مجربتش قبل كدا وماما عندها فوبيا الحشرات فنعمل ايه بقا
:D
بس مرسي بجد لتشجيعك
بس على فكره هيا واقعيه لانها حصلت بجد
المدونه نورت
تحياتي
:)

أُكتب بالرصاص said...

والله يا روزا
البلد دي لسه بخير
وفيها ناس طيبين


رغم الغالبية العظمي اللي مزفرة الدنيا



بس سيبك انت
مووضوع
زي العسل
:)

Rosa said...

اكتب بالرصاص
عندك حق والله عشان كدا اصريت اني اكتب
عنه
عشان في ناس عايزه الرمي بارصاص
تحياتي و نورتني
:)